Nobelovu nagradu za lobotomiju dobiva ... hrvatski školski sustav!!
Autor teksta: Erik
Miletić
Jako se volimo hvaliti
svojim genijalcima i time potvrditi ispravnost našeg školskog sustava. Ali genijalci
nikada nisu njegovo mjerilo, jer su oni uvijek daleko ispred svojih učitelja i izvan
okvira školskog sustava. Zato i jesu genijalci ;)
Godine 1874.
rodio se jedan čovjek kojeg je sustav proglasio genijalcem. Ime mu je bilo
António Egas Moniz, neurolog koji je 1949. godine dobio Nobelovu nagradu za fiziologiju
ili medicinu, i to za postupak kada se dvjema čeličnim iglama nastoje prerezati
neuronske veze prednjeg čeonog režnja s talamusom i hipotalamusom, ili skraćeno
lobotomija. Jednostavno i genijalno kako pomoći pacijentu s opsesivnim
poremećajem, zar ne!?
Ulaznica za školu
Da, to je nekada
bilo legalno pa čak i znanstveno, kao što je i danas ubadanje iglom djece i
ubrizgavanje sadržaja višestrukih uzročnika bolesti s još nekim dodacima. Ti
dodaci su obično neki otrovi koji moraju dodatno isprovocirati imunosni sustav,
ali i određena tkiva životinjskog ili ljudskog porijekla koji služe kao konzervans,
odnosno domaćin za te uzročnike da bi naravno ostali živi sve do ubrizgavanja u
krv. Ovaj proces je kod nas nužan za upis u školu i opravdan poznatom mantrom: „ovo
je najveće dostignuće medicine u borbi protiv zaraznih bolesti“ – iako neke od
njih čak nisu ni zarazne (op.a.).
Da, ja bih ipak
radije »tko voli nek' izvoli«, ali tu je zakon u čijoj je pozadini druga dogma koja
kaže da ovaj bezopasan i djelotvoran sadržaj mora biti ubrizgan kod barem 90
posto populacije – jer inače ne djeluje!? Iako sve to nikada nije dokazano, gotovo
svaki pedijatar vam se kune kako je sve to provjereno i točno, a vi ste neuki
ako mislite drugačije. Istina je da ni pedijatri nisu na faksu učili puno o
svim tim silnim cjepivima jer mnoga tada nisu ni postajala. Ali ipak tu su
svemoguće znanstvene studije koje opet sve to dokazuju, da uprave one iste
studije za koje je John Ioannidis, inače doktor medicine i profesor na sveučilištu
Standorf, rekao da ih je većina lažnih. A članak kojeg je napisao na tu temu je jedan od
najcitiranijih u znanosti. No, da mi ipak ne zamaramo svoje neuke umove s kojim
bi interesom bile te studije lažirane, radije ponovimo mantru: »cjepiva su najveće
dostignuće medicine«, cijepimo sve po redu i naše dijete je spremno za daljnju
obradu - školu.
Ok, sada kada sam
dobro zahuktao strasti, vrijeme je da se vratim na temu koja odgovara naslovu. Naime, u ovom članku kroz REI model želim objasniti zašto hrvatski školski sustav,
a i svi ostali njemu slični imaju gotovo isti učinak na našu djecu kao
lobotomija, pa za promjenu krenimo od praktičnih saznanja.
Konačno u knjigama, bilježnicama
i natuknicama
Marketinške
agencije, osiguravajuća društva, te slične tvrtke koje se uspješno bave svojim
poslom prodaje magle često puno bolje razumiju um čovjeka, a pogotovo djeteta, nego
što ga razumiju mnogi akademski stručnjaci i pedagozi. Razlog za to je vrlo
jednostavan – maglu ipak nije lako prodati za velike pare. Pa tako i najpoznatiji
marketinški guru Martin Lindstrom kaže u svojoj knjizi „Brandwashed“ kako
farmaceutske firme ulažu dva puta više novca u marketing nego u istraživanja. Stoga
kod ovih prvih nema puno prostora za filozofiranje jer se njihovo znanje i sposobnost
mjeri u trenutku i to vrlo točno - profitom. Međutim, kod ovim drugih ima puno
prostora za špekulacije jer se njihovo znanje najčešće referencama i statistikom.
A statistikom se može danas sve ;)
Pa je tako
statistika uvjerila gotovu svaku „rent a car“ kompaniju da im je preopasno posuditi
auto vozaču koji nije navršio barem 25 godina. A zašto baš 25? Zato što je
znanost pokazala, a statistika sve to dobro potvrdila, da čovjek do svoje 25
godine nema još dovoljno razvijene neuronske sklopove prednjeg čeonog režnja,
čija je jedna od važnih funkcija planiranje i predviđanje budućih događaja, pa
tako i sagledavanje mogućih loših posljedica i uvažavanje istih prilikom donošenja
konačne odluke. Dok ti sklopovi nisu razvijeni kod osobe veću ulogu igra
trenutno zadovoljstvo i užitak, pa čak i kada je ta osoba potpuno svjesna svih
mogućih negativnih ishoda.
Također, uloga
prednjeg čeonog režnja, točnije njegove lijeve strane je i mogućnost učenja
kroz apstrakcije, koncepte i definicije, pa tako i svima nama dobro poznate knjige,
bilježnice i daaa -natuknice!!
Dakle, mi svoju
djecu od njihove 7 godine nadalje učimo po principima i konceptima koje njihov mozak
ne može još ni sanjati, a kamoli adekvatno usvojiti („Brainstorm“, Daniel
Siegel).
Da ponovim isto iz
drugog kuta, mi svoju djecu ne učimo da razvijaju svoj mozak kroz vještine, jer
mislimo da je njihov mozak po funkcionalnosti jednak našem, te da je jedina
razlika između mozga odrasle osobe i mozga djeteta samo u količini informacija.
Stoga je jedina uloga škole u Hrvata ta da u mozak djeteta natukne što je
moguće više informacija i u što je moguće u kraćem razdoblju. A kada nam to
uspije, dijete će po pameti biti kao i odrasla osoba. Genijalno, zar ne!?
Da, baš kao i
lobotomija 1949., ali doslovno, jer naš školski sustav osim što ne poštuje
individualne razlike, također ni ne povezuje prednji čeoni režanj koji razmišlja
i uči kroz apstrakcije s preostalim dijelovima mozga koji uče iskustveno i razmišljaju putem asocijacija
slika, pokreta i osjećaja.
Je li vam sada
jasnije zašto je sve više depresije, ovisnosti i nasilja u školama? Je li sada
jasnije zašto je našoj djeci škola mučna i dosadna?
Ako nije, onda se
spremite za nastavak gdje ću to sve to objasniti kroz REI model, ali i kako sve
to može biti puno, puno bolje.
Primjedbe
Objavi komentar